سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوای آموزشی مختلف

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چه غذا هایی برای مغز خوب هستند؟

افزایش عملکرد مغز با خوردن این 20 مواد غذایی

شما با رعایت یک رژیم متوازن و مرتب غنی از اسید‌های آمینه ضروری، روغنهای امگا، مواد معدنی و ویتامین‌ها می توانید افزایش عملکرد مغز خود را تضمین کنید:

ماهی:

ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا 3 می‌باشد. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسید‌های چرب می‌باشند. این ماهی ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماکرل و ساردین می‌باشند.

 

 

آجیل ها و دانه ها:

آجیل و دانه ها یکی از منابع اصلی امگا3 و 6 هستند. حاوی پروتئین و اسید‌های چرب و آرژینین آمینه می‌باشند که غده هیپوفیز را تحریک می‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. خوردن روزانه مقدار کمی اجیل و دانه های مختلف برای سلامت مغز و بدن توصیه می شود.

 

سبزیجات خانواده کلم

کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام کولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. کولین پیش در آمد استیل کولین می‌باشد. استیل کولین در فرایند‌های مغزی مشارکت دارد. همان طور که سن افزایش می‌یابد، خروجی کولین طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از کولین، تولید استیل کولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر کولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز می‌باشند.

 

میوه زغال اخته:

این میوه لذیذ سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که رادیکال‌های آزاد را که سبب پیری می‌شوند از بین می‌برد. همچنین این میوه دارای خواصی می‌باشد که شروع کاهش مربوط به افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. زغال اخته از مغز شما در برابر مواد شیمیایی و مضر محافظت می کند. زغال اخته با عوامل پیر شدن مبارزه می کند. خانواده زغال اخته حاوی یک ماده شیمیایی دارای پایه گیاهی به نام فلاونوید هستند که با سلول های عصبی تعامل دارد و تعاملات میان سلولی را ارتقا میدهد و سبب تولید مجدد نورون های عصبی میشود.

 

چای سبز

چای سبز از فعالیت آنزیمی ‌که در بیماری آلزایمر دخیل می‌باشد جلوگیری می‌کند. همچنین غنی از پلی فنل‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌کند. لذا هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید. شما به راحتی می توانید چای سبز را به جای چای سیاه که به آن عادت کردید عوض کنید. در اوایل شاید طعم تند چای سبز زننده باشد ولی با چند بار نوشیدن به طعم آن عادت خواهید کرد.

 

اسفناج

این ماده غذایی سبب افزایش قدرت ذهن شما نیز می شود. اسفناج حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که یکی از اجزای کلیدی تشکیل دهنده ماده سروتونین است.

 

گردو

این ماده غذایی شبیه به مغز، دارای مقادیر زیادی DHA و ویتامین E و آنتی اکسیدان است که سبب تعدیل عملکردهای مغزی و پاکسازی مغز از سلول هایی میشود که دارای رادیکال های آزاد مخرب هستند. گردو و خانواده دانه های روغنی مشابه با آن همچنین سبب ترشح ماده خاکستری در مغز می شوند که مسئول فرآیندهای مختلفی نظیر حافظه، تصمیم گیری و احساسات است.

 

روغن به صورت چربی های غیر اشباع

چربی‌های غیراشباع حاوی اسیدهای چرب ضروری، اسید لینولنیک گاما هستند. این اسیدها علاوه بر دیگر فواید برای بدن، برای عملکرد مغز ضروری می‌باشند. روغن زیتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع می‌باشند.

 

جلبک های دریایی

جلبک های ریز، اقیانوس و دریاچه‌های تمیز و سالم شامل جلبک سبز آبی، اسپیرولینا، کلورلا، سی وید و کلپ می‌باشند، که هضم این جلبک‌ها آسان می‌باشد و سرشار از پروتئین، انرژی زیاد و صدها مواد معدنی هستند. آسیای شرقی و چین نمونه خوبی از استفاده از جلبک های دریایی در رژیم غذایی روزمره می باشد.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی نه تنها به عضله سازی و چربی سوزی کمک می کند بلکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K بوده و برای تقویت حافظه و قدرت پردازش مغز بسیار مفید است. استفاده از خانواده کلم و به ویژه کلم بروکلی در رژیم غذایی می تواند قدم بسیار مثبتی برای سلامت جسم و مغز باشد.

 

میوه آووکادو

آووکادو ها از جمله گیاهانی هستند که در حالت رسیده دارای چربی های سالم غیراشباع اند و سبب افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن به مغز میشود که به معنی تحویل سریعتر مواد غذایی به مغز و افزایش عملکرد مغز است. این گیاهان همچنین سبب حفظ سلامت غشاهای سلولی مغز و سلول های عصبی ویژه با نام آستروسیت ها میشوند که از جمله سلول های پیشتیبان نورون ها هستند.

 

میوه گوجه فرنگی

افرادی که در وعده‌های غذایی خود، از گوجه فرنگی و سایر مواد غذایی حاوی آن بیشتر استفاده می‌کنند با داشتن بالاترین میزان لیکوپن در خون در مقایسه با افرادی که خون آنها دارای کمترین مقدار لیکوپن است تا 55 درصد کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار می‌گیرند.

 

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از منابع اصلی غذایی ما بوده و هست و استفاده صحیح از آن می تواند به کاهض وزن و افزایش قدرت بدن و مغز کمک کند. تخم مرغ غنی از ترکیباتی با نام کولین است که برای تولید استیل کولین که یک نوروترانسمیتر مهم برای تعاملات حافظه و سلولی است، ضروری است.

 

سبزیجات و برگ های سبز و تیره

گیاهانی با برگ های سبز و تیره نظیر کلم و چغندر سوئیسی دارای ویتامین K هستند که به بهبود عملکرد شناختی کمک میکند.

 

شیر

نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید.

 

گیاه Sage یا مریم گلی

مطالعات محققان نشان داده است که مریم گلی نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد. تحقیقات بسیاری در زمینه پتانسیل مریم گلی به عنوان درمان احتمالی آلزایمر یا زوال عقل در دست انجام است.

 

شکلات تلخ

یکی از بهترین مواد غذایی برای مغز، شکلات تلخ غنی و تیره است. این ماده تقریباً دارای تمامی خواصی است که مواد غذایی دیگر برای ارتقای عملکرد مغز دارند؛ این ماده دارای مقادیر بالایی از تریپتوفان و آنتی اکسیدان ها است و سبب بهبود جریان خون در مغز میشود و ترکیبات منحصربفرد کاکائو سبب ارتقای تفکر، هوشیاری و حافظه میشود.

 

ادویه ها

برخی مواد غذایی، در تولید یاخته های عصبی و حفظ انعطاف پذیری مغز موثر است. زعفران، ریحان، دارچین و زردچوبه چهار ادویه و گیاهی هستند که برای برای مغز و اعصاب مفید می باشند.

ریحان: خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. ریشه ریحان حاوی ترکیبی مشابه داروهای آلزایمر است.

 زعفران: با افسردگی مقابله می کند، قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد.

دارچین: استشمام عطر دارچین، مغز را تقویت می کند. حتی استفاده از آدامس با طعم دارچین، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می کند. این ادویه میزان قند خون را تنظیم می کند، از عفونت قارچی پیشگیری می کند، حاوی ماده معدنی منگنز است و منبع عالی فیبر غذایی، آهن و کلسیم است.

زردچوبه: کورکومین که رنگ زرد در این ادویه ایجاد می کند آنزیم کلیدی است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی با برخی انواع سرطان و ام اس مقابله می کند.

 

میوه سیب

سیب با کمک به سیستم بدنی شما و کمک به رفع خستگی و سموم بدن به بهتر کار کردن جسم و ذهن کمک می کند

 

میوه بلوبری

این میوه به دلیل دارا بودن ترکیب‌هایی، سلول‌های مغزی را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد بلوبری مسیری را که عصب‌ها در مغز با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند، تغییر می‌دهد. همچنین از التهاب در مغز که به عصب‌ها آسیب می‌زند جلوگیری کرده و تعادل حرکتی را تقویت می‌کند.

 

شما با استفاده از این مواد غذایی مفید برای تقویت مغز می توانید به هدف خود برسید

 

منبع: مواد غذایی مفید برای تقویت مغز وب سایت ایران محتوا